blogglista.se soderluundd.blogg.se - Studentångest

soderluundd.blogg.se

2016-01-21
21:28:42

Studentångest

Jag tar ju studenten nu i juni och det får mig att känna lyckorus, samtidigt som jag känner ett tomt brus. Om jag ska vara ärlig så är jag livrädd för att ta studenten. Jag har gått i skolan i 12 år, det är nästan hela mitt liv och nu ska jag helt plötsligt ut i vuxenvärlden och arbetslivet. Liksom jag i vuxenvärlden? Jag är verkligen inte redo för ett sånt stort steg ännu. Jag vet fortfarande inte hur man betalar räkningar, hur man skriver ett CV, hur man tar ett lån eller hur man köper en bostad. Jag känner att det är sånt som man borde fokusera på att lära ut i skolan, för det är just det som vi ungdomar behöver få information om. Fördjupa oss i. Jag kommer nog med säkerhet att vara överlycklig på min student, men sen dagen efter så kommer verkligheten i fatt en och då blir det antigen arbetsförmedlingen eller högskola. Och då kommer även ångesten.Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? Vart ska jag gå? Jag har inte bestämt mig än, för jag vet inte vad jag vill göra med mitt liv, vart jag vill vara, vart jag ska ta vägen. Det känns som jag står vid en tröskel som jag inte vågar gå över, jag är helt enkelt inte redo. Nu när jag går i skolan så är jag trygg vid skolbänken, jag har mina rutiner och jag får mitt studiebidrag, det är som det ska vara. Och att det är så svårt att få jobb idag gör ju inte direkt saken lättare. Det känns som att jag måste plugga sten hårt det här året och få toppbetyg, men kanske inte ens det räcker. Det är bara så mycket tankar just nu och saker och ting som måste fixas inför den stora dagen. Då tryggheten vid skolbänken på gymnasiet tar slut. Jag ville bara skriva av mig lite om det här just för att det är någonting jag tänker på väldigt ofta eftersom att det börjar närma sig den dagen!
 
 
 
 
Kommentarer:
2016-01-21 @ 23:33:44

sv: Tack! Ja jag med, hoppas jag kommer tycka om dom lika mycket som alla andra gör :)

Förstår hur du känner, tog själv studenten 2014 och hade sån stress innan men det kommer som det kommer och man lär sig med tiden hela tiden. Första räkningen och betala hyran kommer vara knepigt men tillslut kan man det som ett rinnande vatten, jobben är svåra att få men tillslut kommer även det också att flyta på bra! Så försök att inte stressa och njut av tiden som är kvar, studenten och sista månaderna innan är fruktansvärt roliga! :D

Svar: Det tror jag nog att du kommer göra! Man känner sig verkligen stressad just nu men jag försöker ändå att tänka positivt och tänka som du säger att det kommer flyta på, men ibland blir man ändå lite tveksam på hur det egentligen kommer bli! Men din kommentar gjorde att det känns lite bättre så tack! :D
Patricia

2016-02-01 @ 22:02:58
#2: Melinda

Studenten är en dag som man kommer minnas hela livet, eller iallafall några år efter. :D
Jag själv tog studenten för 2 år sen till sommaren och kan helt ärligt säga att jag hade inte toppbetyg och nu efter på dessa 2 år så har jag bott hemma och varit så långt nere i livet att jag inte orkat någonting. Det som hållit mig vid en stadig punkt är det lilla extra jobb jag jobbar på! Jag hoppas nu att 2016 kommer bli året jag lever livet, får ett jobb och skapa egna rutiner och flytta! :D

Njut den sista terminen för den går fort! :D

Svar: Jag vet att jag kommer vara lycklig på min student och att jag kommer att minnas den dagen, men det känns ändå väldigt jobbigt och läskigt, men jag hoppas på det bästa!
Jag hoppas verkligen att 2016 blir ditt år och att allting löser sig för dig! Jag önskar dig lycka till i allt! (:
Patricia

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: