blogglista.se soderluundd.blogg.se - Distansförhållande

soderluundd.blogg.se

2016-02-02
20:49:02

Distansförhållande

Ni vet förmodligen inte om det här, eftersom att jag aldrig har skrivit ut det. Men jag och min kille hade/har ett distansförhållande. Och jag hade tänkt berätta om det, från mitt perspektiv. Min kille tog studenten förra året och när han hade jobbat klart på sitt sommarjobb så följde han med mig hem, för att söka jobb där jag bor. Vi tyckte att det var en bra lösning för att slippa distansen då jag fortfarande går i skolan och det var över 40 mil mellan oss. Vi hade distansförhållandet från 22\9-13 - 13\8-15. Så nästan 2 år. 
 
Den saknaden jag kände då var en saknad som jag aldrig hade känt förut. Jag låg sömnlös flera nätter och bara höll om min kudde och lät tårarna rinna, för saknaden var så stor. Det känns som att den personen är så nära men ändå så långt bort.. Vi träffades så ofta vi kunde och det var oftast på loven då. De gångerna vi var hos mig och han var tvungen att åka hem, då var nätterna som värst. Den första natten låg jag och bara grät, för jag kunde fortfarande känna hans doft på mina sängkläder. Och de gångerna vi var hos honom och jag var tvungen att åka hem var minst lika hemska. Men då fick jag i stället sitta på ett tåg i flera timmar och svälja mina tårar. Det gjorde så fruktansvärt ont. Det kändes som att svälja en stor sten. Och sen när man kom hem så bara brast det. Jag tyckte alltid att det var så orättvist. Att vi inte kunde träffas så ofta som vi ville... Det var långa och dyra tågresor fram och tillbaka. Och vi kunde max träffas 10 dagar om vi hade tur. När vi hade sommarlov så kunde vi som tur va träffas längre. Varje gång vi började bråka så var vi tvungna att lösa bråket på telefonen, när man helst hade velat lösa det i verkligheten. Men det gick, även om det var svårare så gick det.  
 
Vi smsade varje dag, pratade i telefonen och skypade för att hålla kontakten. Varje gång vi camade så blev jag så himla lycklig, men samtidigt ledsen. Jag var så lycklig att jag fick se honom och höra honom. Men jag blev ledsen då jag inte kunde röra vid honom, krama honom, pussa honom eller ens få känna hans närhet. Och varje gång vi hade lagt på så började jag gråta. Som ni hör så var det mycket tårar och det är exakt vad det var.. Längtan var så stark och allt man ville var att vara med varandra. När vi väl träffades så var det så himla underbart. Kramen efter att inte ha träffats på ett tag är helt obeskrivlig. Man bara håller om varandra så hårt man bara kan och så nära man bara kan. Man vill aldrig släppa taget om den personen igen. Men då kommer den här tanken som man alltid hade i bakhuvudet, att man var tvungen att släppa varandra igen när lovet var slut.. Jag önskade alltid att vi kunde säga '' vi ses om 5 min.. '' men i verkligheten så löd det mera såhär '' vi ses om 5 veckor... ''. De veckorna vi var tvugna att vänta gick verkligen i snigelfart. Man räknade verkligen ner varje sekund, minut, timme och dag tills man skulle träffas igen. Få känna sin älskades närhet igen. Vardagliga saker blev mycket svårare att göra för mig. Som att äta, sova, fokusera på skolan. Allting jag kunde tänka på var hur mycket jag saknade honom och hur långt det var kvar.  
 
Distansförhållandet är något av ett äventyr och det har faktiskt varit det bästa äventyret i mitt liv. Jag fick lära mig nya saker, t.ex. hur man byter tåg,hur man hanskas med känslor man aldrig känt förut,hur man bokar en tågresa. Jag fick se nya platser och träffa nya människor. Men trots all den erfarenheten och trots att vi hade gjort det här i nästan 2 år, så blev det aldrig lättare. Och det har fortfarande inte blivit lättare och jag tror aldrig att det kommer bli det. För hur kan det bli lättare att åka ifrån varandra? Att åka ifrån den man älskar? Att åka ifrån varandra med tårar i ögonen? Och ni kanske tänker men varför fortsatte du då? Jo jag hade alltid inställningen att jag hellre har honom på distans, än inte alls. Även om det var jobbigt så var det värt det, för att få vara med honom. Jag blev alltid så ledsen att jag missade så många viktiga ögonblick i hans liv, för jag bodde för långt bort och kunde aldrig uppleva det med honom. Jag var aldrig med när han tog körkort, när han köpte sin bil och när han fyllde år. Men jag kunde som tur va vara med på hans student. Jag tog ledigt då så jag kunde åka och fira honom, för jag tänkte absolut inte missa den dagen också. Jag hade aldrig haft ett seriöst förhållande förut och att bara kastas in i ett distansförhållande på en gång utan någon erfarenhet var väldigt tufft. Men det gick och det var väldigt lärorikt. Och jag fick känna på hur det var att verkligen älska någon så mycket att man skulle göra vad som helst för den personen. Jag verkligen redo att bara ta mitt pick pack och dra till honom och aldrig komma tillbaka, för jag ville inte vara utan honom. Det fanns gånger då tågbiljetterna var slutsålda och jag bara kände att '' nä men då går jag till honom om det ska vara så ''. Jag visste ju att det kanske inte var så rimlig eller vettig lösningen, men jag brydde mig inte. Jag var bara tvungen att träffa honom, på ett eller annat sätt. Men tyvärr var vi tvungna att vänta ännu längre.. Varje gång vi var med varandra så kände man alltid den där pressen över att man var tvungen att göra så mycket som möjligt. Självklart njöt vi av att vara med varandra också, men man kände ändå alltid den där pressen. Att man måste hinna göra de och de. Tiden räckte tyvärr inte till, för den gick så himla snabbt. 
 
Anledningen till att jag skrev i början att vi har ett distansförhållande är för att varje gång han åker hem för att t.ex. hälsa på familjen känns det som distans igen och det har nu gått flera månder sen han kom hit och han har tyvärr fortfarande inte fått något jobb än.. Det är väldigt påfrestande för oss båda och det gör mig livrädd och ledsen att vi ska behöva lämna varandra igen. Men vi försöker att hålla hoppet uppe och kämpa för varandra. För vi känner att våran kärlek är värd att kämpa för. 
 
Tips till er som har ett distansförhållande eller funderar på att skaffa ett, är att var säkra på att ni är redo. Försök att hålla er sysselsatta så ni tänker på någonting annat. Det kanske inte tar bort tankarna helt, men det kan hjälpa. Prata ut med varandra om ni känner att det börjar bli jobbigt. Men kom ihåg, det kommer vara värt det i slutändan. Vill man så går det.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer:
2016-02-02 @ 20:57:22

har haft distansförhållande i 3,5 år nu:P

Svar: Wow, jag hoppas att allting går bra och jag önskar er all lycka! (:
Patricia

2016-02-02 @ 21:21:57

Ett så starkt skrivet inlägg, har aldrig upplevt det själv så kan knappt tänka mig hur det är.

Tack för den snälla kommentaren på min blogg förresten, kram! :)

Svar: Tack så jättemycket verkligen, nej det är fruktansvärt jobbigt, men jag har lärt mig mycket och jag ångrar ingenting!
sv: Det var så lite så! Kramkram (:
Patricia

2016-02-02 @ 21:56:07
#3: Daniella

Åh jag blev verkligen superledsen när jag läste ditt inlägg. Jag har aldrig varit i ett förhållande så jag kan inte relatera till dig, men jag förstår till 110 % att distansförhållande måste vara sjukt jobbiga. Jag hoppas verkligen innerligt att din pojkvän hittar ett jobb så ni slipper åka ifrån varandra igen <3

Svar: Åh din kommentar värmer verkligen, så tack så himla mycket för din underbara kommentar fina du! Ja det är väldigt jobbigt men har man hittat den rätta så gör man vad som helst för den personen, även om det innebär ett distansförhållande. Jag hoppas också att han hittar ett jobb och att du en dag hittar en som du älskar och som älskar dig lika mycket! <3
Patricia

2016-02-02 @ 23:07:10

Jag har också ett distansförhållande och jag känner igen mig i det du skriver! Kram

Svar: Ja det är inte lätt men jag hoppas att allt kommer sluta bra för er och att ni aldrig ger upp! (:
Kramkram
Patricia

2016-02-03 @ 08:47:02

Åh.... Synd, men du är stark!
Lycka till med din fina blogg och allt annat. Kram <3

Svar: Tack så mycket för att du säger så finis! Jag önskar dig lycka till också! Kramkram (:
Patricia

2016-02-03 @ 10:08:47

fint

Svar: Tack! (:
Patricia

2016-02-03 @ 10:42:42
#7: Malin

Kanner igen mig i mycket av det du skriver. Det ar hart och man blir nastan arg pa vanner som tar allting forgivet. Jag bodde ett tag med en van som klagade over att hennes pojkvan inte hade tid att ses sa mycket under veckorna och jag ville ibland bara papeka att ja men ni ses ju hela helgerna, varje helg... och jag och min pojkvan bodde i olika lander och kunde absolut inte ses ens sa ofta.

Man vanjer sig ju dock och jag har sett manga delar av varlden jag inte fatt se annars.

Svar: Ja det är svårt för andra att förstå till 100% om man inte går igenom det själv! Och jag brukade också störa mig när mina vänner sa så, men saknaden finns ju även om man bor nära varandra, men jag förstår hur du känner! Oj i olika länder, det låter jobbigt! Men samtidigt ganska häftigt, som du sa att man får se nya platser! Jag önskar er all lycka och att ni får vara tillsammans med varandra nu! (:
Kram
Patricia

2016-02-03 @ 14:49:15
#8: Lili

Så fint skrivet, och berörande! Jag har aldrig riktigt haft ett ordentligt distansförhållande, men jag hade ett ex som bodde på behandlingshem ett tag och då kunde vi bara träffas en gång i veckan på en av hemmet bestämd tid, vilket var en stor kontrast mot att ha kunnat ses varje dag och bo under samma tak. Nu är jag i ett förhållande där vi ses nästan varje dag, vi bor båda i Stockholmsområdet. Jag är sugen på att plugga i Jönköping men jag vet verkligen inte om jag skulle klara distansen och ditt inlägg påminde mig om att det kanske inte är en så bra idé. Samtidigt, är kärleken stark klarar man vad som helst, och ni verkar ju klara det trots att det är kämpigt. Heja!

Svar: Tusen tack verkligen! Tack för att du delar med dig av din historia till mig. Det du säger låter otroligt jobbigt men du var väldigt stark som klarade det så länge det varade! Va skönt att ni kan träffas varje dag och jag förstår att det är svårt att veta hur man ska göra när det är kärlek inblandat! Men känn efter riktigt noga om du skulle klara det och så är det bra om ni pratar om det! Ja har man ett riktigt starkt band och älskar varandra så går allt! Vi kämpar och vi tänker inte ge upp! (:
Kram
Patricia

2016-02-03 @ 14:53:26

Hej!

jag och min pojkvän hade distansförhållande (ca 500 km) i två års tid, nu har vi varit tillsammans i fem år och snart bott tillsammans i tre år. Så håll ut du bara, det är värt det! :)

Svar: Åh va fint, grattis till er! Vi kämpar på och vi försöker vara starka för varandra! (:
Kram
Patricia

2016-02-03 @ 16:06:59
#10: Anna

Härligt när det håller, man hör ju oftast att de spricker! :(

Svar: Ja verkligen! Jo det är ju det man oftast hör, tyvärr.. men alla kanske inte är redo för någonting sånt, men det går bara man kämpar! (:
Patricia

2016-02-03 @ 17:40:17
#11: Daniella

Tack så mycket snälla du ;*

Svar: Det va så lite så! <3
Kram
Patricia

2016-02-03 @ 20:00:13
#12: Jasmine

Tack för att du delar med dig. Jag blir själv sorgsen då jag läser ditt inlägg... Jag och min nuvarande sambo hade distansförhållande. Det var hemskt att behöva skiljas åt, men samtidigt så väldigt överväldigande av lycka att återse varandra efter veckor på avstånd. Vi intalade oss att "En dag kommer allting att bli mycket lättare", ledord som fick oss att orka. Idag bor vi tillsammans, efter att han flyttade till min stad för att ett år senare flytta hem igen, vilket gjorde att jag flyttade till hans stad efter att jag hade tagit studenten. Vilken resa det har varit - men det var värt alla tårar! Idag vill jag tro att vi delar ett särskilt band, just till följd av distansförhållandet som vi började bygga vår kärleksrelation på. Vi har lärt oss att uppskatta varandra och vi tar sällan varandra för givet.

Jag önskar er lycka till och hoppas så att också ni får ert lyckliga slut. Våga vara ledsen, skratta så mycket ni kan och älska varandra varje dag. Heja er!

Många kramar

Svar: Åh din historia är verkligen fin och inspirerande! Jag blir jätteglad för eran skulle när jag läser att det har ordnat sig för er! Dem orden är ord som vi också försöker intala oss själva under de mörkaste dagarna! Men vi håller hoppet uppe, så länge vi får vara med varandra är vi lyckliga! Tack så mycket för dina råd och jag önskar er också all lycka! Och vi ska kämpa för vårat lyckliga slut! (:
Kramkram
Patricia

2016-02-04 @ 09:15:04

Hoppas att han snart hittar ett jobb så ni inte behöver skiljas åt igen. Det låter verkligen hemskt.

Svar: Det hoppas jag också! Ja det är väldigt jobbigt men vi kämpar på! (:
Patricia

2016-02-04 @ 17:25:24

Åh vad fint skrivet:)

Svar: Tack så mycket! (:
Patricia

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: